Beste collega’s,
Sinds een jaar sleutelen we met het project ‘bouwen aan morgen’ aan ons organisatiemodel. Het doel van dit project is om onze organisatie klaar te zetten voor de volgende jaren.
Van het Krinkels vandaag…
We zijn met Krinkels in België geëvolueerd tot een bedrijf van meer dan 715 enthousiaste medewerkers, verspreid over heel België. Een bedrijf van die grootte komt natuurlijk niet zonder nieuwe uitdagingen. Een vernieuwde structuur moet helpen om door het bos de bomen te blijven zien, zodat we allemaal voor hetzelfde doel kunnen blijven gaan.
…naar het Krinkels van morgen
De toekomst biedt voor Krinkels België nog veel opportuniteiten. Met vestigingen in Londerzeel, Naninne, Gosselies, Erpe-Mere, Zedelgem en sinds kort ook Heusden-Zolder staan we dichter dan ooit bij onze klanten.
Steden en gemeenten, maar ook de industrie bieden naar de toekomst toe nog veel potentieel voor onze activiteiten binnen het groenonderhoud. Onze lokale aanwezigheid zal ons dan ook toelaten om dit potentieel maximaal te benutten.
Onze projecten maken het aanbod als landschapsaannemer compleet. We zijn specialisten in het aanleggen én het onderhouden van publiek toegankelijke ruimtes waar groen centraal staat. Een belangrijke evolutie binnen deze activiteiten de komende jaren, is dat we nog meer willen inzetten op vergroening. Zichtbare projecten met veel groencomponenten worden ons visitekaartje.
Voor het facilitair onderhoud werken we vanuit een heel afzonderlijk model, waarbij we met meerdere korte interventies diensten leveren in en rond gebouwen. Deze specifieke aanpak blijven we uitvoeren vanuit Krinkels Greencare.
Om onze werking vandaag en die van morgen optimaal te ondersteunen, voeren we enkele wijzigingen door aan ons organisatiemodel.
Wat verandert er?
- Tewerkstelling arbeiders
Er zijn geen wijzigingen voor arbeiders op vlak van jobinhoud, paritair comité, hiërarchische lijn of arbeidsuren. Als gevolg van de wijziging van de divisie- en afdelingenstructuur (zie hieronder) zal een beperkt aantal arbeiders van de Divisie Noord en Centrum wel van afdeling veranderen. Geen wijzigingen voor de Divisies Greencare, Projecten en Zuid.
- Divisies en afdelingen:
- Divisies: we voeren het concept van ‘Divisies’ in. Vanuit deze Divisies zullen we het bedrijf gaan beheren. Krinkels in België zal voortaan bestaan uit 5 divisies:
- Divisie Noord
- Divisie Centrum
- Divisie Zuid
- Divisie Greencare
- Divisie Projects
- Afdelingen: elke divisie kent een of meerdere afdelingen. Vanuit deze afdelingen organiseren we het werk.
Om optimaal te kunnen werken, balanceren we afdelingen en divisies zo goed als mogelijk naar omvang en potentieel in de markt. Dit is dus steeds een momentopname. Wordt een afdeling of een divisie te zwaar om te beheersen, verhindert dat de verdere groei en de efficiëntie. We houden met dit model dus steeds de flexibiliteit om afdelingen en divisies bij te creëren wanneer de omstandigheden dit vragen.
Het werkingsgebied van de divisies Noord, Centrum en Zuid werd als volgt afgebakend:
De werkingsgebieden van onze afdelingen werden eveneens verder verfijnd*
*Bovenstaande kaarten excl. Greencare en Projecten
- Projecten:
Projecten zullen steeds een belangrijke rol hebben binnen onze activiteiten.
Met mooie landschapsprojecten zetten we onze stempel en maken we onze propositie als landschapsaannemer compleet. Dit is wat ons uniek maakt in België.
Binnen de markt van projecten, die zeer concurrentieel is en waar marges onder druk staan, moeten we als groenbedrijf wel een aantal slimme keuzes maken:
- We zoeken geen concurrentie op met de grote infra bedrijven of in werken waar we niet concurrentieel kunnen zijn, omdat we de schaalgrootte hiervoor niet hebben.
- We zoeken net die projecten op die onze identiteit als landschapsaannemer versterken, met veel groencomponenten. Dit wil zeggen: een evolutie van ‘infra’ naar meer groene projecten
- Binnen deze ‘groene projecten’ blijft de lokale aanbestedingsmarkt eveneens sterk concurrentieel. We moeten op zoek gaan naar een bedrijfsmodel dat rendabel is en dat aansluit bij onze identiteit. Mogelijk bieden bepaalde niche markten hier soelaas. Deze markten zijn in de komende jaren nog te onderzoeken en te verkennen.
Om onze projectenactiviteiten klaar te zetten voor de toekomst werken we dus op 2 sporen.
- De vergroening van onze projectenportefeuille In Wallonië zal worden aangestuurd vanuit de Divisie Zuid. Deze transitie zal meerdere jaren in beslag nemen.
- Voor Vlaanderen en Brussel, waar de vergroening van onze projecten al enige tijd is ingezet, zoeken we vanuit een afzonderlijke divisie ‘Projects’ bijkomend naar nieuwe opportuniteiten in specifieke segmenten (denk bv. aan sport, groene daken, bedrijfstuinen, …)
- Samenwerking:
Lokaal sterk staan gaat hand in hand met bovenlokaal samenwerken. We willen ons zo organiseren dat we onze kennis en expertise maximaal over het gehele land kunnen inzetten. Met Krinkels Tree Care zetten we een experten-team van boomverzorgers op, die over het hele land actief zullen zijn. Een samenwerking rond sportterreinen is eveneens in de maak.
- Ondersteunende diensten
Om onze mensen op het terrein nog beter te ondersteunen, werden ook een aantal optimalisaties doorgevoerd.
De teams waarbinnen offertes gemaakt worden, bestellingen uitgevoerd worden en in bepaalde gevallen ook werkvoorbereiding georganiseerd wordt, zullen we voortaan uniform ‘studiebureau’ noemen.
Facilitair & Materieel Beheer (F&MB) werd onderverdeeld in Fleet (beheer van het bedrijfswagenpark), Facility en magazijn (beheer van al ons vastgoed en magazijnen) en Machines (beheer van ons machinepark).
De werfadministratie teams van Londerzeel en Naninne worden mee ondergebracht onder een nieuwe dienst ‘Financiën en Administratie (F&A)’. Binnen dit team worden ook onze accounting en controlling activiteiten ondergebracht.
Onze IT diensten worden gebundeld met de diensten rond strategie en organisatie, duurzaamheid en het team van marketing en communicatie. Deze dienst wordt ‘Strategie en Transformatie (S&T)’ genoemd.
Aankoop zal zich concentreren op het opzetten van onze kadercontracten en afspraken maken om lokaal te kunnen afroepen aan de beste voorwaarden.
HR & QSE zorgt voor een modern personeelsbeleid met veel aandacht voor alle fasen in de loopbaan; van aanwerving, onthaal, opleiding en carrièreplanning, waarin veel aandacht is voor veilig werken en het vastleggen van onze procedures en instructies.
In onderstaand organigram vind je de verschillende diensten, divisies en afdelingen met hun leidinggevenden terug.
Ik wens iedereen die een nieuwe rol opneemt binnen onze organisatie veel succes!
Heb je twijfels of vragen omtrent je eigen situatie of plek binnen het organigram, neem dan zeker contact op met je leidinggevende of de HR BP. We lichten je graag je individuele situatie meer in detail toe.
Wat volgt er nog?
- Op korte termijn
In de komende weken zullen er per divisie Q&A sessies georganiseerd worden, waar we de tijd nemen om nog eens door het verhaal te gaan in een meer interactieve setting. Voor ondersteunende diensten en de divisies Greencare en Projects is er ruimte voor Q&A op de verschillende teamoverleggen.
Op korte termijn zullen we de vacatures voor afdelingen 13 en 14 lanceren, een nieuwe vergaderstructuur opzetten, en verder werken aan de implementatie van de vernieuwde structuur.
De technische implementatie in ATAK zal met terugwerkende kracht vanaf 1 mei 2023 ingevoerd worden. Om praktische redenen is het belangrijk dat dit gebeurt van bij de start van het nieuwe boekjaar.
Voor het opnemen van nieuwe rollen binnen de organisatie bekijken we geval per geval op welke manier we het best een vlotte overdracht kunnen garanderen.
- Na de zomer
We hebben nu een basisstructuur die ons zal ondersteunen om tijdens en na de zomer verdere stappen te zetten, ook binnen de afdelingen:
- Verder uitwerken van de organisatie op niveau van de afdelingen
- Uitklaren van rollen en verantwoordelijkheden
- Optimaliseren van communicatiestromen en teamoverleg
- Verbeteren van processen
- …
Dit doen we zoals steeds in co-creatie, met de nodige betrokkenheid van de mensen binnen de afdelingen.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie inzet de voorbije jaren. Een organisatie is nooit af, maar moet continu verder evolueren, mee met de veranderende omstandigheden rondom ons. Het zijn jullie, de mensen, die de organisatie zijn. Ik reken dan ook op jullie om de verdere uitwerking van ons verhaal mee te ondersteunen en uit te dragen naar de gehele organisatie.
Met vriendelijke groeten,
Peter Loyens